Cios w plecy
Profesje i mnożnik
Niektóre profesje dysponują dodatkowymi zdolnościami czy umiejętnościami, lecz nie wszystkie są dokładnie opisane, tak też jest z ciosem w plecy.
Złodzieje – obrażenia zadane od ciosu w plecy łotrzyka wzrastają wraz z jego poziomami: x2 na poziomach 1-4, x3 na poziomach 5-8, x4 na poziomach 9-12, x5 na poziomie wyższym niż 13. Te podstawy można przeczytać w instrukcji.
Zabójca – w opisie profesji brakuje, że jego mnożnik ciosu w plecy jest podwyższony, Zabójca zadaje cios w plecy jak złodziej z tą jednak różnicą, że po 17. i 21. poziomie mnożnik wzrasta o 1, więc ostatecznie będzie on wynosił x7.
Łowca nagród – sztyletuje (najwłaściwsze określenie to jednak "zadaje cios w plecy") jak zwykły złodziej.
Zawadiaka – w opisie profesji stoi jak byk: brak zwiększonych obrażeń przy sztyletowaniu. Jednakże i on może sztyletować, wystarczy zwiększyć ów mnożnik przez odpowiednie przedmioty, których w podstawowej grze nie ma. Dopiero modyfikacje wprowadzają kilka przedmiotów, które mogą zwiększyć ten mnożnik.
Łowca: Tropiciel – także z opisu dowiedzieć się można, jaki modyfikator przyjmuje mnożnik na określonych poziomach – może sztyletować zadając mniejsze obrażenia niż złodzieje, jednakże modyfikator w opisie został obniżony o 1. Tropiciel zadaje obrażenia od ciosu w plecy w zależności od poziomu: x2 na poziomach 1-8, x3 na poziomach 9-16, x4 na poziomach 17 i wyższym. To, że tropiciel ma ostatecznie mnożnik x4 jest drobnym bugiem, bo powinien zadawać x3. Tak samo jak w przypadku zawadiaki - mnożnik można zwiększyć.
Przedmioty, którymi można i nie można zadawać ciosu w plecy
Nie można zadawać ciosu w plecy toporami, mieczami półtoraręcznymi, cepami, halabardami, włóczniami, berłami, mieczami oburęcznymi, młotami, wekierami.
Można "sztyletować": sztyletami, katanami, długimi i krótkimi mieczami, sejmitarami, maczugami, kijami, wakizashi, ninja-to. Można sztyletować również dość niekonwencjonalną bronią, jaką są zwykłe pięści – jednakże w tym przypadku nie zabije się przeciwnika, lecz straci on tylko przytomność (jeśli zadane obrażenia doprowadzą go na "skraj śmierci").
Obliczenia mnożnika
Obrażenia broni (sztylet: 1k4, katany: 1k10, krótkie miecze: 1k6, długie miecze: 1k8, sejmitar/wakizashi/ninja-to: 1k8, maczuga: 1k6, kij: 1k6) + umagicznienie (na ogół jest ono równe modyfikatorowi TraK0, lecz nie zawsze) + biegłość (ilość punktów biegłości w danej broni) + premie klasowe (jeśli występują, np. u kensaia czy zabójcy) + premie za przedmioty (np. Dziedzictwo mistrzów) x mnożnik (ciosu w plecy) + modyfikator za siłę (np. przy Sile 18/00 premia wynosi +6 do obrażeń, siła może być podwyższona przez niektóre przedmioty i czary) + dodatkowe obrażenia od żywiołu/magii/trucizny/typów obrażeń (właściwie są oddzielnie wliczane).
Czym najlepiej zadawać cios w plecy? Największe możliwości będzie miał w pierwszej kolejności złodziej/wojownik - najlepsze TraK0 + (częste, bowiem klasa bazuje na tej cesze) premie z siły. Dobrymi rozwiązaniami powinny też być złodziej/kapłan i złodziej/mag - bronie uzyskane z czarów zadają przyzwoite obrażenia. Dobrym "narzędziem" do skrytobójczego działania są pięści uzyskiwane z czarów Polimorfowanie siebie (4. poziom). Praktycznie wszystkimi broniami z przemian można zadawać cios w plecy. Złodzieje mogą używać zwojów, jeśli mają Użycie Dowolnego Przedmiotu. Samych zwojów w grze jest zaledwie kilka, lecz jeden w zupełności wystarczy – łotrzyk nie musi rzucać zaklęcia, może to za niego zrobić jego przywołany sobowtór – mamidło (Hełm Vhailora, zwój), projekcja duplikatu. Dlatego wieloklasowcy mają łatwiej. Dotyczy to też połączeń kapłańskich. Płomienne ostrze czy Młot duchowy także może zostać użyte (u maga dodatkowo Widmowe ostrze, u kapłana Helma - Przeszywający miecz). Wadą tego typu broni jest to, że mogą ulec łatwemu rozproszeniu.
Istoty odporne na cios w plecy
Niektóre istoty są odporne na cios w plecy, więc nie warto ich sztyletować, choć w zasadzie nie spotykamy takich w BG I.
Istoty wykrywające niewidzialnych
Niektóre istoty dodatkowo wykrywają niewidzialne postacie, choć w zasadzie nie dotyczy to I części gry. Nawet jeśli nie są odporne na cios w plecy, wykryją postać pod wpływem niewidzialności i cios w plecy będzie mocno utrudniony. Będzie to możliwe, np. sztyletowanie lisza się uda, jeśli jest się chronionym przede nieumarłymi, także w przypadku ochrony przed złem, gdy do czynienia mamy z np. Biesami z otchłani i demonami.